Az amerikai Tennessee állam törvényhozása elfogadott egy új törvényt, amely lehetővé teszi olyan sokoldalúan megalapozott tudományos témák megkérdőjelezését általános és középiskolákban, mint a biológiai evolúció, globális felmelegedés, az élet kémiai eredete és humán klónozás. Az új törvény lehetővé teszi, és védelmezi vallási hiten alapuló kreácionista elképzelések becsempészését biológia órákra, és azok megalapozott tudományos elméletként való tálalását.
Az evolúciót tudományosan nem megalapozottnak beállítani a tanulók félrevezetését jelenti. Az evolúció a biológiai megismerés alapkövévé vált az utóbbi 150 évben, amelyet megfigyelések és vizsgálati eredmények milliói támasztanak alá a genetika, fejlődésbiológia, biokémia, molekuláris biológia, anatómia, élettan és a paleontológia területéről. Ezen bizonyítékok nyomasztó túlsúlyának köszönhetően a tudományos közvélemény szinte egyhangúan tudományos tényként kezeli az evolúciót.
Éppen a bizonyítékok ellenállhatatlansága miatt az evolúcióval szemben nem létezik alternatív tudományos elmélet. Kizárólag politikai és/vagy vallási dogmák alapján vitatják, ezek az elképzelések azonban nem tudományosak (hanem áltudományosak), ezért nincs helyük tudományos ismereteket nyújtó órákon.
Miért a „majomtörvény” elnevezés? Ugyancsak Tennessee állam (Dayton városa) volt a helyszíne az 1925-ben lefolytatott, majomper néven elhíresült, bírósági tárgyalásnak. A perben egy 24 éves biológiatanár, John Thomas Scopes volt a vádlott, akinek az volt a bűne, hogy az evolúcióelméletet is megismertette tanítványaival. Az eljárást egy Tennessee államban hozott törvény (Butler Act) alapján indították meg, amely szerint tilos volt a Biblia tanításaival ellenkező elméleteket tanítani állami iskolákban.
"Az új törvény lehetővé teszi, és védelmezi vallási hiten alapuló kreácionista elképzelések becsempészését biológia órákra, és azok megalapozott tudományos elméletként való tálalását. "
VálaszTörlésVissza a középkorba ... :(
Sajnos Mo-on is adnak ki ilyen szellemiségű könyveket tudománynak beállítva ...
http://criticalbiomass.freeblog.hu/archives/2012/04/08/Nem_ertik_13_-_Mi_az_igazsag/
Talán nem fogunk visszamenni, mert a tudományos megismerést nem lehet megállítani, és mert a tudományos felfedezések szerencsére működnek, amit mindenki megtapasztalhat.
TörlésSajnos nagyon könnyű kiadót találni még a legelképesztőbb elképzelések kifejtésére is. Az általad említett könyv mellett "ajánlom" Jáki László Evolúció hívőknek és Boda László Programozott evolúció és teremtés című könyveit.
"tudományos megismerést nem lehet megállítani, és mert a tudományos felfedezések szerencsére működnek, amit mindenki megtapasztalhat. "
TörlésEz igaz, de mégis megdöbbentő számomra az ilyen mértékű valóságtagadás...
A könyvkiadás meg tényleg katasztrófális :(
Pedig a Kitzmiller kontra Doveri iskolaszék ítélete után az ember már kezdett kicsit fellélegezni, hogy legalább a törvényhozóknak megvan a józan esze. Ami most történt, talán betudható a elnökválasztási kampány részének, nyilván egy ilyen húzással arrafelé sok szavazatot lehet szerezni (bár Tenesee már nem is tartozik a klasszikus deep-south régióba).
VálaszTörlésTennessee éppen a "Bible Belt" közepén helyezkedik el.
TörlésAzt speciel én jó ötletnek tartom, hogy ha az iskolában vita kultúrát is tanítanak, és megtanítják érvelni a diákokat, mert ezzel gondolkodni is megtanítják.
VálaszTörlésEzt itthon is bevezetnék a kötelezően választható hittan és keresztény "erkölcstan" (hittan light) helyett. Sokkal értelmesebb dolog lenne.
De az, hogy tudományosan igazolt tételeket úgy állítanak be, hogy az még mindig vita tárgya.... Az gáz, és szégyen az emberiségre nézve.
Speciel azt sem tartom rossz ötletnek, hogy megtanítják őket az evolúcióról vitázni, mivel ha kellően felkészültek a téma mindkét aspektusát tekintve, akkor meg tudják védeni az álláspontjukat is. Márpedig ha mindkét oldalból kellően felkészültek, tuti biztos az evolúció elmélete mellett teszik le a garast.
De az a baj, hogy Tenessee nem arról, híres, hogy az evolúció elméletet elfogadja, és nem is arról, hogy bent szeretné hagyni az oktatásban. Inkább az ellenkezőjéről. Így erős a gyanúm, hogy bele verik a teremtéses butaságokat a diákokba, mint tényt, és emellett "kell" majd kiállniuk az esetleges vitákon, mert vagy csak ezt tanították meg nekik, vagy azt az ostobaságot, ami az USA-ra jellemző, hogy az érzelmek mindennél fontosabbak, vagy legalábbis döntő fontosságúak, és hogy a "szívükre" hallgassanak az eszük helyett. Már pedig tény, hogy bármelyik teremtés-mese jobban hat az érzelmekre, mint az evolúció elmélete, mivel ezek az evolúcióval ellentétben azt mondják, amit az emberek hallani akarnak (az ember nem állat, hanem vmi teljesen más [de, hogy akkor mégis mi, azt képtelenek megválaszolni] a teremtés koronája, a természet felett áll, a teremtő kedvenc "házi állata", és piszkosul szereti őket, és hasonló eszetlenségeket).
Azt bezzeg nem tanítják meg, hogy a tudományban nincs helye érzelmeknek és ábrándoknak, mert ezek inkább vezetnek tévedéshez, mint igazsághoz....
Ez Amerika. Az emocionális idiotizmus hazája. És még büszkék is rá...
Mindenki támogatná az iskolai vitakultúra fejlesztését, de ez a törvény nem erről szól. Nagyon ügyesen és óvatosan van megfogalmazva, amelyben még utalást sem tesznek vallásra, vagy kreácionizmusra. Felületes átfutás után méltányosnak tűnik, hisz ki ne akarná megvitatni tudományos elméletek gyengeségeit, megkérdőjelezhető állításait tudományos témájú órákon. Azonban az evolúcióval kapcsolatosan erről nincs szó, hiszen éppen ellenkezőleg, a biológia tudományának legbiztosabb alaptételévé vált, aminek nincs alternatívája. Kizárólag a tudományon kívülről, vallási alapon támadják és kérdőjelezik meg, és a törvény célja megvédeni azokat, akik ezeket a nem tudományos elképzeléseket akarják bevinni a tanórákra.
TörlésAz élet kémiai eredete például nincs bizonyítva. Egy komoly tudós, aki az evolúció megismerésével is sokat foglalkozott biztosan nem állíthat mást, minthogy tudományos ismereteink alapján a Föld élővilága az evolúció révén változik - azonban magának az életnek az eredetéről valóban legfeljebb hipotéziseink lehetnek. Úgyhogy elviekben akár az sem lehet kizárva, hogy egy "külső erő" hozta létre az életet, amely aztán valóban evolúciós változáson ment keresztül. haha... :D
VálaszTörlésLehet persze dogmatikusan, megkérdőjelezhetetlen tényként kijelenteni, hogy kémiai úton jött létre az élet - csakhogy egy ilyen megközelítés alapvetően megismerés ellene lenne.
(A "globális felmelegedés" megint egy leegyszerűsítő és nem kicsit hamis általánosság. Ugyanis, ahogy a Föld élővilága, úgy az éghajlata is folyamatos változáson megy keresztül.)
Az élet kémiai eredete valóban nincs még bizonyítva, és lehet, hogy sohasem lehet majd bizonyítani.
Törlés"Egy komoly tudós, aki az evolúció megismerésével is sokat foglalkozott biztosan nem állíthat mást, minthogy tudományos ismereteink alapján a Föld élővilága az evolúció révén változik."
---
Éppen ezt teszik! :)
"Úgyhogy elviekben akár az sem lehet kizárva, hogy egy "külső erő" hozta létre az életet, amely aztán valóban evolúciós változáson ment keresztül."
---
Elviekben valóban nem lehet azt a lehetőséget sem kizárni, hogy a földi élet Földön kívülről származik. Tudtommal senkinek sincs szándékában bármilyen lehetőséget kizárni.
"Lehet persze dogmatikusan, megkérdőjelezhetetlen tényként kijelenteni, hogy kémiai úton jött létre az élet - csakhogy egy ilyen megközelítés alapvetően megismerés ellene lenne."
---
Tudtommal egyetlen komoly tudós sem tett ilyen dogmatikus, megkérdőjelezhetetlen kijelentést. Számos ilyen hipotézis létezik, és sok komoly kutató éppen ezek ellenőrzésén, tesztelésén dolgozik.